CATIA Assembly Design kullanılarak yapılan bir mekanizmanın Kinematik simulasyonu
Posted In:
catia
,
simulasyon
.
By Nurettin Aydoğdu
CATIA kullanılarak tasarlanmış bir mekanizmayı, birkaç adımda Kinematik simülasyon haline getirebilirisiniz. Yapmanız gereken: Mekanizmayı oluşturan parçaları Montaj Ortamında (Assembly Design) doğru şartlarla (Constraints) birleştirmek.
Bu aşamadan sonra yapmanız gereken CATIA DMU KINEMATICS Modulüne geçip, bağlantıları tanımlamak. Burada size yardımcı olacak olan komut ise Assembly Constraints Conversion. Bu komut, Montaj ortamında tanımlanmış şartları otomatik olarak Kinematik bağlantılara çevirir. Burada size kalan, hareket vermek istediğiniz kinematik çifti seçip sınırları belirlemek. Artık mekanizmanız simulasyona hazır. Şimdi yapmanız gereken tanımladığınız mekanizmayı SIMULATION komutunu kullanarak çalıştırmak ve sonrasında isterseniz avi olarak kaydetmek.
Bu işlemleri adım adım görelim:
Assembly Design Constraints ( Montaj ortamında şartların tanımlanması):
Parçaları, bağlantı konumlarına göre; eşmerkezli, yüzey yüzeye, kontak gibi şartları kullanarak bağlıyoruz ve sebestlik derecesini 1 yapıyoruz. Sonraki aşamalarda, sınırları vererek sebestlik derecesini 0 yapıp mekanizmamızı çalıştıracağiz.
Şartları tanımladıktan sonra:
MANUPULATION Komutunu kullanarak yaptığımız mekanizmayı, şartlara bağlı veya serbest olarak, mouse yardımıyla haraket ettirebiliriz. Bunun için çıkan pencereden hareket tipini seçip, hareket ettireceğimiz parçayı mouse ile sürüklemeniz yeterli.
DMU Kinematics (kinematik simulasyona geçiş):
CATIAda modüller arası geçiş çok basit; bu işlemi tanımladığımız hızlı erişim penceresinden , solda bulunan start menüsünden veya modüller için tanımladığımız kısa yolları kullanarak yapabiliriz. Bu işlem sırasında modelimiz ekranda aynen kalırken, sadece kullandığımız ikonlar değişir. Bu sayede tasarımı başka modüle geçirirken tekrar kapatıp açmamıza gerek kalmaz.
Assembly Constraints Conversion ( kinematik bağlantıların otomatik tanımlanması):
Artık kinematik modülündeyiz ve burda kullanıcağımız: komut Assembly Constraints Conversion bu komut, montaj ortamında tanımladığımız tüm şartları dikkate alarak, kinematik bağlantıları oluşturmamızı sağlıyacak.
Öncelikle çıkan pencereden New Mechanism seçilir ve Auto Create komutu ile joints (bağlantılar) tanımlanır.
Bu işlemlerden sonra, bağlantı noktalarındaki tüm joints tanımlamaları yapılmış oluyor ve mekanizmanın serbestlik derecesi DOF=1
oluyor. Yapmamız gereken, hareket vereceğimiz bağlantıyı seçmek ve sınırlarını belirlemek. Biz burada prismatic.6 (gömlek piston) bağlantısını ürün ağacından seçerek hareket sınırlarını veriyoruz. (aşağıdaki resim)
Piston gömlek kinematik çiftinin hareket sınırlarını tanımladıktan sonra okeyleyip pencereyi kapatıyoruz. Mekanizmamızın serbestlik derecesi 0 (DOF=0) Artık mekanizmamız simulasyona hazır.
SIMULATION ( Kinematik simulasyonun hazırlanması):
Mekanizma tanımlama işlemlerini tamamladık ve simülasyon hazırlama kısmına geldik burda SIMULATION komutunu kullanacağız. Komutu çalıştırdıktan sonra karşımıza çıkan pencereden, tanımladığımız mekanizmayı seçiyoruz ve okeyliyoruz. Karşımıza simülasyon penceresi çıkıyor. Bu pencerede hareketimizi tanımlayıp yüklüyoruz. Bu işlemleri yaparken pencerede bulunan parametreleri kullanarak çevrim tipini, zaman aralığını istediğimiz gibi ayarlayabiliyoruz.
Tüm tanımlamaları yaptıktan sonra artık simülasyonumuzu çalıştırabilir, istersek video olarak kaydedebilirz.
Son olarak kullanacağımız komut Compile Simulation komutu. Bu komut sayesinde simülasyonumuzu avi veya mpg olarak kaydedip herhangi bir video oynatıcıdan seyredebiliriz.
Compile Simulation penceresinde bulunan; animasyon tipi, zaman adımı, ve kayıt yeri gibi tanımlamaları yaptıktan sonra artık videomuz hazır.
Video ekranından bir görünüş
Bu adımlarla hareketli masa mekanizmasının, tasarımından sonra şartlarla bağlanması, kinematik bağlantılarının tanımlanması ve simülasyonu işlemlerini tamamlamış olduk. .
0 Responses to CATIA Assembly Design kullanılarak yapılan bir mekanizmanın Kinematik simulasyonu
Something to say?